Menu Close

Geluidsproblemen met je iPhone 7 (Plus)? Dit kan je doen

Met een marktaandeel van meer dan 30% is de iPhone nog steeds een van de populairste toestellen van Nederland. Mensen kopen graag iPhones omdat ze makkelijk te bedienen zijn, maar ook omdat ze er om bekend staan dat ze lang meegaan zonder al te veel problemen.

Toch krijgen wij de laatste tijd opvallend veel mensen bij ons in de winkel met geluidsproblemen met hun iPhone 7 en 7 Plus. Tot de meest voorkomende symptomen behoort onder meer het ontbreken van geluid tijdens het bellen en Facetimen. Veel gebruikers zijn getroffen door dit probleem sinds de beschikbaarheid van iPhone 4. En het blijft steeds meer iPhone-gebruikers teisteren, inclusief die met de nieuwere iPhone-modellen zoals de iPhone 7 en 7 Plus. Apple heeft volgens Macrumors in een intern document aangegeven dat de iPhone 7 en 7 Plus last kunnen hebben van problemen met de microfoon na installatie van iOS 11.3 en nieuwer. Wat is er aan de hand en hoe los je het probleem op?

 

Waarom treden er audioproblemen op?

Algemene geluidsproblemen kunnen doorgaans ontstaan door verschillende redenen. Ze kunnen worden geactiveerd door een softwareprobleem of door een fout in de hardware. Bij een softwareprobleem volstaat het vaak om je iPhone opnieuw op te starten of te resetten. Helaas ligt het probleem vaak niet aan de software maar aan de hardware. Normaalgesproken wordt eerst de speaker van de telefoon vervangen omdat gedacht wordt dat hier het probleem ligt, maar dat zal in veel gevallen niet helpen. Het probleem zit hem namelijk in de audio IC chip. Deze chip is verantwoordelijk voor alle geluidssignalen die je telefoon in- en uitgaan. De audio IC chip van de iPhone 7 en 7 plus is zwak gefabriceerd en zorgt daardoor voor problemen met het geluid bij veel gebruikers.

 

Wat kan ik doen als ik geluidsproblemen heb?

Apple geeft zelf aan dat het kan liggen aan de software en raadt aan om alle audio-accessoires los te koppelen en uit te laten schakelen door een servicemedewerker. Als er een melding verschijnt met de tekst ‘accessoire niet ondersteund’ of ‘device could not detect dock’ dan zit het probleem in de hardware en dient er een reparatie uitgevoerd te worden. Als jouw iPhone 7 of 7 Plus nog binnen de garantie valt dan kun je hem waarschijnlijk gratis laten repareren.

Valt je telefoon niet meer binnen de garantie dan kunnen wij hem uiteraard voor jou repareren in een van onze vestigingen. Wij checken natuurlijk eerst altijd goed wat het probleem is en werken no cure no pay zodat je niet met lege handen en een lege portemonnee komt te staan.