Alles wat je moet weten over software-updates voor jouw iPad
Een goed onderhouden iPad draait sneller, is veiliger en blijft langer mee gaan. En daar hoort natuurlijk regelmatig software-updaten bij. Maar wat als jouw iPad niet meer wil updaten? Geen zorgen. In deze blog van ThePhoneLab lees je precies hoe je je iPad bijwerkt én wat je kunt doen als een update niet lukt.
Waarom iPad-updates belangrijk zijn
Software-updates bevatten allerlei verbeteringen die jouw iPad sneller, stabieler en veiliger maken. Denk aan:
- Beveiliging: nieuwe updates bevatten beveiligingspatches tegen virussen en hackers.
- Nieuwe functies: van extra multitasking-mogelijkheden tot handige widgets.
- Bugfixes: updates lossen fouten of crashes op uit eerdere versies.
Kortom: regelmatig updaten voorkomt irritatie én risico’s.
Zo update je jouw iPad in 5 eenvoudige stappen
- Verbind met wifi: gebruik een stabiel en veilig netwerk.
- Sluit je iPad aan op de oplader: zo voorkom je dat je iPad uitvalt tijdens de update.
- Ga naar Instellingen: open Instellingen > Algemeen.
- Ga naar ‘Software-update’: je iPad zoekt nu automatisch naar updates.
- Tik op ‘Download en installeer’: volg de instructies op het scherm en wacht rustig af.
iPad wil niet updaten – dit kun je doen
Soms krijg je een foutmelding of lijkt de update helemaal niet te starten. Check dan altijd eerst deze basistips:
- Controleer je wifi: zonder stabiel internet lukt een update sowieso niet.
- Controleer de opslagruimte: ga naar Instellingen > Algemeen > iPad-opslag en verwijder eventueel wat apps of foto’s.
- Herstart je iPad: gewoon uit- en aanzetten kan veel problemen oplossen.
- Controleer je batterij: zorg dat deze minimaal 50% is of hang je iPad aan de oplader.
Toch geen succes? Hier zijn geavanceerdere oplossingen
1. Ondersteunt je iPad nog wel updates?
Sommige oudere modellen zoals iPad mini 2 of Air 1 worden niet meer ondersteund. Ga naar Instellingen > Algemeen > Info > Softwareversie en check via de officiële Apple-site of jouw model nog iOS-updates ontvangt. Als je iPad aangeeft dat hij ‘up-to-date’ is, maar je weet dat er een nieuwere versie bestaat, dan draait je iPad waarschijnlijk op de hoogste versie die hij aankan.
2. Kan je iPad de updateserver niet bereiken?
Soms lukt het updaten niet, ook al ben je verbonden met wifi. Dan is er mogelijk een probleem met de verbinding naar de updateserver. Probeer dit:
- Verbreek de wifi en verbind opnieuw
- Gebruik eventueel een ander netwerk
- Helpt dat niet? Sluit je iPad dan aan op je computer of Mac en gebruik iTunes of Finder om de update handmatig uit te voeren
3. Update verwijderen en opnieuw downloaden
Soms zit er iets fout in de eerste poging tot downloaden. Probeer dan dit:
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPad-opslag
- Zoek in de lijst naar de iOS-update en verwijder deze
- Ga daarna terug naar Software-update en probeer opnieuw te downloaden
4. Fabrieksreset (alleen als laatste optie)
Als echt niets werkt, kun je je iPad volledig resetten. Hiermee wis je álle inhoud en instellingen, dus vergeet niet eerst een back-up te maken via iCloud of je computer!
- Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen
iPad is te oud om te updaten – wat nu?
Zie je “iPad is up-to-date” terwijl er eigenlijk een nieuwere versie bestaat? Dan heb je waarschijnlijk een model dat de nieuwste iPadOS-versies niet meer ondersteunt. Het goede nieuws: wij helpen je graag bepalen of je iPad nog wat jaartjes mee kan – óf dat het tijd is voor een upgrade.
Probleem niet opgelost? Kom langs bij ThePhoneLab
Blijft je iPad koppig weigeren? Geen probleem. Onze specialisten helpen je met een gratis software-diagnose. Je zit nergens aan vast want wij werken namelijk altijd volgens onze No Cure, No Pay-garantie.
📍 Vind een locatie bij jou in de buurt