Menu Close

Werkt het geluid van je Samsung telefoon niet meer? Wanneer je een filmpje kijkt maar geen geluid hoort, of blijkbaar gebeld werd, maar niets hebt doorgehad, kan dat vrij irritant zijn. Tegenwoordig gebruiken we onze Samsung telefoons niet alleen meer om te bellen en sms’en, maar ook voor allerlei multimedia applicaties. Bij 9 van de 10 gebruiksmogelijkheden is het handig om geluid te horen uit je Samsung. Wanneer het geluid niet werkt, kunnen er een aantal oorzaken zijn. In deze blog gaan we via de volgende punten bespreken waarom er geen geluid meer komt uit je Samsung telefoon.

  • Controleer de volume- en geluidsinstellingen van je Samsung
  • Herstart je Samsung telefoon
  • Controleer de aangesloten apparaten
  • Check op software-updates en apps
  • Controleer de speakers zelf

Controleer de volume- en geluidsinstellingen van je Samsung

Als het geluid van de Samsung telefoon niet meer werkt is de eerste plek om te kijken: de instellingen. Het kan namelijk gewoon dat het geluid momenteel uit staat. Probeer hiervoor via de volumeknoppen aan de zijkant van je telefoon het geluid harder te zetten. Als dit niet helpt kan je via de instellingen kijken bij ‘Geluiden en trillingen’, hier kan het zijn dat de stille of trilmodus aan staat. Controleer ook in de instellingen of de ‘Niet storen’-modus aan staat, deze kan namelijk ook al het geluid van je Samsung blokkeren.

Herstart je Samsung telefoon

Ook kan het helpen je toestel even opnieuw op te starten, dit doe je door de aan-/uit-knop ingedrukt te houden. Soms in combinatie met de volume-omhoog of omlaag knop. Ook kan je door twee keer vanaf bovenin het scherm naar beneden te swipen het ‘Quick Panel’ tevoorschijn halen. Dan klik je op het aan-/uit-symbool om het toestel opnieuw op te starten. Ook kan het helpen om je Samsung telefoon een reset te geven als het geluid nog steeds niet werkt.

Controleer de aangesloten apparaten

Soms denk je dat het geluid niet werkt, maar wordt deze eigenlijk doorgeleid naar een ander apparaat. Controleer dus of er niet toevallig een koptelefoon of oortjes aangesloten zijn, waardoor je Samsung telefoon zelf geen geluid meer produceert. Deze kunnen via de oplaadpoort of de 3.5mm jackplug aangesloten zijn. Ook kan er een verbinding met een bluetooth apparaat zijn. Om te controleren of dit aan de hand is, kan je dit het best controleren door je bluetooth (tijdelijk) uit te schakelen. Zo worden sowieso alle verbindingen met eventuele draadloze oortjes of bluetooth speakers verbroken en zou het geluid gewoon weer uit de speakers van je Samsung telefoon moeten komen.

Check op software-updates en apps

Het kan voorkomen dat er een bug in het besturingssysteem is geslopen, waardoor het geluid van je Samsung telefoon niet meer werkt. Als dit het probleem is, kan je dit vaak snel verhelpen door een software-update uit te voeren. Om dit te doen, klik je in de instellingen op ‘Softwareupdate’ en dan op ‘Downloaden en installeren’. Daarnaast is het mogelijk dat een app problemen veroorzaakt, dit is dan vaak wanneer er een nieuwe app is geïnstalleerd. Probeer daarom de apps te verwijderen die geïnstalleerd zijn sinds het probleem is begonnen. Dit doe je door het pictogram van de app ingedrukt te houden en dan op verwijderen te klikken. Start hierna het toestel opnieuw op. Als ook dit niet helpt, kan je het toestel opstarten in de ‘Veilige modus’. Zo kan je controleren of een van de geïnstalleerde apps het probleem met het geluid veroorzaakt. Je komt in de ‘Veilige modus’ door het toestel uit te zetten en weer aan te zetten, maar wanneer je het Samsung logo op het scherm ziet, houd je de volume-omlaag knop ingedrukt. Wanneer het toestel is doorgestart en het geluid nu wel weer werkt, kan je er van uit gaan dat het probleem in een van de apps zit. Probeer verschillende apps te verwijderen om het geluid weer te laten werken.

Controleer de speakers zelf

Met de vorige punten hebben we bijna zo goed als zeker uitgesloten dat het probleem softwarematig is. Om te kijken of het probleem hardwarematig is, en dus echt aan de speakers van de telefoon zelf ligt, is er een handig testmenu van Samsung. Om hier in terecht te komen, open je de ‘telefoon’-app. Dit is dezelfde als waar je op klikt op het moment dat je iemand wil bellen. Klik daarna op ‘Toetsen’ en voer de code *#0*# in. Na even te laden komt het test menu tevoorschijn, je kan dan klikken op het knopje waar speakers bij staat. De twee pijltjes die er naast staan, slaan op de verschillende speakers die in het toestel zitten. Bij de eerste klik zouden beide speakers geluid moeten produceren. Bij de tweede klik zal je zien dat alleen het pijltje naar beneden ingekleurd is. Nu zou alleen de luidspreker, die onder in je toestel zit, geluid moeten maken. Bij een derde klik is het pijltje omhoog ingekleurd en zou de oorspeaker geluid moeten maken. Een vierde klik op deze knop zorgt ervoor dat alles weer stopt. Op het moment dat een van deze testjes niet doet wat het zou moeten doen, is het zeer waarschijnlijk dat de speaker zelf of de aansluiting er naartoe kapot is. Ook kan het zijn dat er wel geluid uit je Samsung telefoon komt, maar dat het erg krakerig of zacht klinkt. Dan zit er vaak iets in de weg dat het geluid (deels) blokkeert. Om het geluid van je Samsung in deze gevallen weer te laten werken, kan je het beste even langskomen in een van onze winkels, voor een kosteloze diagnose of een reparatie aan je speaker.