Waarom laadt mijn Apple Watch niet op?
De Apple Watch heeft via zijn stijl, functionaliteit en naadloze integratie met andere Apple-apparaten zich enorm stevig gevestigd op de smartwatchmarkt. Echter kan zelfs de beste technologie problemen ondervinden. Zo kan het dat je Apple Watch niet meer oplaadt. In deze blog gaan we dieper in waarom dit kan gebeuren via de volgende punten:
- Hoe zie je of je Apple Watch oplaadt?
- Check de stroombron
- Update de software van je Apple Watch
- Hardwareproblemen
Hoe zie je of je Apple Watch oplaadt?
Gelukkig is het vrij goed te zien wanneer je Apple Watch oplaadt. Zolang de oplader goed in de USB-poort zit en je Apple Watch vast zit aan de magnetische ‘puck’, zou het toestel normaal gesproken gewoon moeten laden. Je zal dan een groene bliksemschicht op het scherm van je Apple Watch zien. Het kan zijn dat deze bliksemschicht geel is, dit gebeurt wanneer het toestel in de energiebesparingsmodus staat. Als de bliksemschicht rood is gekleurd laadt het toestel niet en is de batterij zelfs bijna leeg.
Check de stroombron
Het kan natuurlijk zijn dat je Apple Watch niet laadt doordat de oplader geen stroom doorlaat. Probeer dan ook de oplader in een ander stopcontact of USB-poort te pluggen. Het kan namelijk zo zijn dat de oplader geen stroom binnenkrijgt. Dan wordt het natuurlijk ook moeilijk voor de Apple Watch om op te laden.
Daarnaast is het mogelijk dat de lader van de Apple Watch zelf defect is, dit is net iets lastiger zelf te checken. Als je de Apple Watch oplaadt via een stopcontact, kan je nog proberen de adapter te vervangen. Dit is het onderdeel dat je in het stopcontact steekt. Als dit ook geen oplossing biedt is de volgende stap het vervangen van de oplader zelf, je kan proberen de Apple Watch op te laden via een andere Qi-draadloze lader.
Update de software van je Apple Watch
Mogelijk is er een probleem in de software van je Apple Watch, hierdoor kan het zijn dat het apparaat niet (goed) oplaadt. De makkelijkste manier is het toestel een geforceerde herstart te geven, zo Om te checken of er nieuwe software beschikbaar is voor je Apple Watch ga je op je iPhone naar de Apple Watch-app. Klik dan op ‘Mijn Watch’ en ga naar ‘Algemeen’. Tik dan op ‘Software-update’, en laat de update uitvoeren. Als dit geen oplossing biedt, kan je ook nog proberen het toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Zo kan je echt uitsluiten of er iets mis is met de software.
Hardwareproblemen
Als laatste kan het zijn dat er hardware problemen zijn met je Apple Watch. Zo kan na verloop van tijd de batterij versleten zijn, dan kan die niet meer genoeg stroom vasthouden om het apparaat altijd van voldoende energie te voorzien. Om dit te controleren kan je via de Watch-app op je iPhone op ‘Mijn Watch’ klikken. Dan tik je ‘Batterij’ aan en ga je naar ‘Batterijconditie’. Als de batterijconditie dusdanig verminderd is, zal de app aangeven dat er service nodig is aan het apparaat. Ook kan het zijn dat het oplaadpunt van de Apple Watch defect is, dan zal deze ook niet meer laden natuurlijk. Hierbij is het ook nodig om een reparatie aan de Apple Watch uit te laten voeren.
Kom langs in de winkel
Als het nog steeds niet lukt om je Apple Watch op te laden of je twijfelt over bepaalde stappen, kom dan gerust langs in een van onze winkels. Dan kunnen we via een kosteloze diagnose altijd even kijken of we kunnen achterhalen waar het probleem vandaag komt.